JellyPages.com

Friday, May 31, 2013

Hakikat Da'ie

Bismillah..
Assalamualaikum wbt..


Dalam kesibukan yang menghambat manusia, sangat sukar bagi diri ini untuk istiqamah mencoret sedikit kata-kata berkongsi rasa dengan semua..Alhamdulillah segala pujian bagi Allah Pentadbir semesta alam yang maha berkuasa, syukur dengan segala nikmat yang diberiNya terumata nikmat iman dan islam..



Bingkisan kali ini jua dengan izin dariNya. Meskipun banyak perkara ingin dibincang dan dikongsi bersama namun ketentuan Allah itu selalu mengatasi segalanya bukan. Senyum, redha dengan percaturan yang Allah tetapkan.



Dengan kahangatan PRU13 yang telah menyengat dan mendebarkan rakyat Malaysia, pelbagai rasa yang menghambat seluruh rakyat Malaysia. Begitu juga kami yang jauh di perantauan ini tetap tidak ketinggalan mengikuti perkembangan khabar negara tercinta. Namun, pelbagai rasa yang menghantui  kini mampu diubati, paling kurang ia dapat meredakan serta mengalihkan diri dan sahabat-sahabat dari terus menerus mengecam dan mengkritik ketidakadilan sistem pilihanraya dan sebagainya. Ingin diceritakan  pada 8 April lalu bumi Mu'tah dikunjungi sosok tubuh yang sangat tidak asing dalam dunia penulisan.. siapa yang tidak mengenali gerangan yang bernama Ust. Sya'ari Abdul Rahman penulis buku "Kuasa Kepimpinan Al-fateh". Hadirnya beliau dalam Program Generasi Al-Fateh sangat memberi makna kepada keluarga PERMATA, serangan demi sengan beliau tujukan kepada peserta untuk menghayati semangat kental yang ada pada insan yang bernama sultan Muhammad bin Murad. Kalau ingin dihuraikan semula apa yang ust.Sya'ari sampaikan, mungkin coretan kali ini akan setebal buku yang boleh dicetak semula..




Namun bukan itu persoalannya, ia cuma sekadar intro untuk mendapat semangat daripada sejarah Al-fateh. Seorang remaja yang bisa menakluki dua pertiga dunia, dan dia jugalah yang merealisasikan hadis nabi Muhammad s.a.w. Dialah gerangan yang dimaksudkan Nabi S.A.W sebagai 
"sebaik-baik pemimpin dan tenteranya adalah sebaik-baik tentera ketika itu".
Dan bukan juga ingin mengulas apa yang telah berlaku kepada negara kita Malaysia yang kecoh dengan isu PRU13 dan seangkatan dengannya.



Sebolehnya diri ini memcuba untuk membawakan pengisian yang santai untuk dihayati dan direnungi bersama. Memberi nasihat dan peringatan bukan bermaksud diri ini baik apatah lagi sempurna. Segan kerana  belum mampu lantang di alam nyata, meski di alam maya harap ianya dikira ibadah oleh Allah.


Mari kita renung kembali hakikat golongn agamawan kini, perbagai ragam dan rupa. Ramai yang lantang dan petah dalam berbicara tapi sayang kurang bijak dalam budi bahasanya. Ramai yang sedar penyakit parah yang melanda ummah, tapi berapa ramai yang ingin mengubatinya?  Ramai graduan agamawan yang berjaya meraih gelaran tapi berapa ramai yang sanggup berkorban? Kadang-kadang 'ramai' itu membanggakan, tapi adakalanya ia memalukan. Sedih dan pilu..namun, ai adalah realiti yang hakiki.


Antara sedar atau tidak realiti hidup di akhir zaman semuanya cepat dan pantas. Betul bukan. Perbezaan masa 'dahulu' dan 'kini' sering dijadikan alasan dalam dakwah. Tidak sempat itu dan ini. Rentetan masa yang menghimpit amanah, ianya sanggat mudah digunakan. Antara komentar yang sering digunakan, "Masa zaman Rasulluah dulu lainlah, masa berjalan lambat, sekarang ni akhir zaman masa memang berlalu cepat". 


Sedar tak sahabat sekalian, masa dulu kelihatan lambat sebab belum wujud zaman teknologi yang canggih-canggih. Zaman yang menjadi kebanggaan manusia sekarang, zaman yang menghambakan manusia. Seorang Ustaz Anhar Opir pernah berkata  "memanglah zaman dulu lambat sebab sesuai dengan keadaan masyarakatnya, dan zaman kita cepat sebab adanya alatan-alatan elektronik yang canggih-canggih. Tapi  tak mengapalah sebab kecepatan kita ini telah dibantu dan dicover dengan alatan tersebut supaya seiring bersama. Jadi kenapa perlu ada alasan sedemikian? Tersenyum saya dibuatnya. Betul, memang benar apa yang dikatakannya.
Mungkin ayat tersebut kedengaran biasa-biasa saja, ataupun bagi yang membaca kelihatan biasa-biasa juga sebab sudah menjadi kebiasaannya ayat itu dilontarkan di mana-mana oleh siapa-siapa.



Melihat dunia hari ini, orang-orang Islam ibarat digenggam oleh belenggu orang-orang kafir. Akhirat mereka luput, dunia pun tercicir. Budaya jahil tidak diambil peduli, melampau-lampau dalam hiburan, khayalan keterlaluan... luas membanjir menenggalamkan dunia ini. Tidak tertaksir orang-orang yang karam.
Kita lupa semua jawapan persoalan kehidupan yang mahir dihafal. Mampukah kita menjawab di hadapan Mungkar dan Nakir nanti???!



Daripada Tsauban r.a berkata : 
 Rasulullah S.A.W bersabda :
"Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu
bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka."
Maka salah seorang bertanya : "Apakah kerana kami sedikit ketika itu?"
Nabi S.A.W menjawab :
"Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tapi kamu umpama buih di waktu banjir,
dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, 
dan Allah mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan'."
Seorang sahabat bertanya :
"Apakah 'wahan' itu ya Rasulullah?"
Nabi lalu menjawab :
"Cintakan dunia dan takut pada mati"
[RIWAYAT ABU DAUD]



Dakwah ini bermula dengan Nabi S.A.W seorang, kemudian disambung oleh para sahabat. Islam mula tersebar ke seluruh pelusuk alam. Kita yang tinggal adalah pewaris amanat risalah suci ini. Bagaimana mungkin kita ingin menyebarkan kesucian andai kita yang menodainya? 



Apabila agama gagal memberi harapan maka ianya bukan dari tuhan,
 antara kata-kata yang dinukilkan dalam video singkat matlutfi yang bertajuk "sayap sebelah".
Video yang hakikatnya menceritakan jumud sesetengah golongan agamawan dalam berdakwah. 
Lantas hanya tahu menghukum tanpa memberi jalan penyelesaian. 
Yang akan manatijahkan Mad'u makin jauh dan jauh..
Meskipun kita bukan orang yang hebat dalam bicaranya, 
 tidak hebat dalam ilmunya,
tidak hebat dalam hartanya,
KITA tetap DA'IE
semua orang di sekeliling kita adalah Mad'u kita.



Mungkin pandangan setiap individu berbeza, banyak perkara yang boleh kita tafsirkan dengan menonton video tersebut. Namun, saya tidak meminta anda bersetuju dengan pandangan ini. Mesejnya tetap luas. 
Cuma saya pinta cuba difikirkan dengan kematangan ilmu dan bukan hanya emosi. 
Emosi tetap perlu tapi biar seimbang iramanya.
Kerana emosi selalu berjaya menguasai hati sehingga akal waras tunduk membisu, 
yang pada asalnya mencari kebenaran akhirnya bertukar menjadi memenangkan pendirian.



Akhir kalam entry kali ini, membacalah, bermusafirlah, mengkajilah..
Sangatlah beruntung orang-orang yang Allah beri masa yang sama banyak seperti orang lain tetapi 
dia mampu melakukan lebih banyak kebaikan dan kerja dengan masa yang sama 
berbanding orang lain.

Wassalam.


No comments: